غیبت صغری

غیبت حضرت ولی عصر علیه السلام به دو بخش مشخص تقسیم می شود که در بخش اول توسط سفیران چهارگانه اش مردم می توانستند با آن حضرت تماس بگیرند . ولی در بخش دوم سفیر و نائب خاصی برای آن حضرت نیست . بخش اول غیبت صغری و بخش دوم غیبت کبری نامیده می شود .
غیبت صغری که از لحظه ولادت حضرت بقیة الله علیه السلام آغاز می شود و تا روز وفات چهارمین سفیر حضرت ولی عصر علیه السلام ادامه می یابد دقیقاً 74 سال می باشد .
روی این بیان طول غیبت صغری 74 سال تمام می باشد . و مدت سفارت سفیران چهارگانه 69 سال و شش ماه و پانزده روز است .
خداوند حکیم از روی حکمت بالغه اش چنین مقدر فرمود ؛ که پیش از غیبت کبری مدتی به عنوان غیبت صغری وجود مقدس امام علیه السلام از دیده ها پنهان باشد ولی ارتباط غیر مستقیم برقرار باشد ، توقیعات شریف ( نوشته ها و فرمانهای امام زمان علیه السلام ) به دست چهار نائب خاص آن حضرت به دست مردم برسد تا هیچگونه شک و تردیدی برای احدی باقی نباشد و شیعیان خود را برای غیبت کبری آماده کنند و با غیبت امام انس بگیرند ، با وظایف خود در دوران غیبت آشنا شوند و از روی دلایلی قطعی به وجود غیبت امام خود ایمان راسخ پیدا کنند .
این نکته ناگفته نماند که بعد از امام هشتم علیه السلام ، دیگر امامان معصوم علیه السلام ، برای همگان ظاهر نمی شدند ، بلکه فقط برای خواص شیعه ، آنهم در موارد خاص ظاهر می شدند ، حتی پاسخ سؤالات و رفع نیازمندیهای آنا را غالباً از پشت پرده انجام می دادند ، تا شیعیان را برای غیبت حضرت ولی عصر علیه السلام ، آموزش دهند و آماده کنند .
در پرتو همین تجربه و تمرین بود که غیبت امام برای شیعیان گران ( سنگین و دشوار ) نبود در صورتیکه برای دیگران سخت و دشوار بود ، زیرا آنها از چنین دوران تمرین بی بهره بودند .
پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم می فرماید : « ثمّ یغیب عنهم إمامهم ما شاء الله و یکون له غیبتان ، إحداهما أطول من الاخری . ألحذر ألحذر إذا فقد الخامس من ولد السّابع من ولدی ... ؛ سپس امامامشان غائب می شود و تا مدتی که خدا بخواهد از دیدگانشان پنهان می شود . و برای او دو غیبت خواهد بود که یکی از آنها طولانی تر از دیگری است . هنگامی که پنجمی ازنسل هفتمین فرزندم از دیده ها ناپدید شد ، هشیار باشید ، آگاه باشید » .
هنگامی که جابر بن عبدالله انصاری پرسید : یا رسول الله ، آیا برای قائم از نسل تو ، غیبتی هست ؟ 
فرمود : « إی و ربی : و لیمحص الذین آمنوا و یمحق الکافرین ؛ آری ، سوگند به پروردگارم : تا خداوند مؤمنان را بیازماید و کافران را نابود سازد » . 
یک بار دیگر خطاب به یکی از یارانش فرمود : « کیف أنت إذا استیأست أمّتی من المهدیّ فیأتها مثل قرن الشّمس ، لیستبشر به اهل السّماء و الأرض ؛ چگونه می شود حال شما هنگامی که امت من از مهدی مأیوس شوند ؟ آنگاه مهدی چون شاخ خورشید ظهور کند و اهل زمین و آسمان به یکدیگر بشارت دهند »
 
 بر قامت دلربای مهدی صلوات
 
 

دسته ها :
چهارشنبه ششم 9 1387
X